HUSİSİ DAMGALI PASAPORT
Dört yıl süreyle, yurt içinde İçişleri Bakanlığı, yurt dışında ise İçişleri Bakanlığının muvafakatı ve Dışişleri Bakanlığının talimatı ile Türkiye Cumhuriyeti Büyükelçilikleri ve Başkonsoluslukları tarafından verilir. Yurt içinde İçişleri Bakanlığı adına bu görevi İl Emniyet Müdürlükleri üstlenmiştir.
KİMLER ALABİLİR
TBMM eski üyeleri Eski Bakanlar, Görevleri süresince Büyükşehir, İl ve İlçe Belediye Başkanları, Birinci, ikinci, üçüncü derece kadrolarda bulunan Devlet Memurları ve diğer Kamu Görevlileri, Birinci, ikinci, üçüncü derece kadrolar karşılık gösterilmek suretiyle sözleşmeli olarak çalıştırılan Devlet Memurları ve diğer Kamu Görevlileri, Sözleşmeli olarak çalışanlardan, kadro karşılıkları olmayan ancak TC Emekli Sandığı ile ilgilendirilip emekli kesenekleri birinci, ikinci, üçüncü derecelerden kesilmekte olan Devlet Memurları ve diğer Kamu Görevlileri, Dört, beş ve altıncı maddelerde belirtilenlerden emeklilik veya çekilme sebepleriyle vazifelerinden ayrılmış bulunanlar, Birinci, ikinci, üçüncü derecelerde bulunup da Hususi Damgalı Pasaport almaya hakkı olan Devlet Memurları ile Subay ve Astsubayların taşıdıkları ünvan ve/veya rütbeleri taşımakla beraber birinci, ikinci ve üçüncü derece kadroları almadan emekli olan veya ayrılanlardan Devlet Memuriyetindeki hizmet süreleri, taşıdığı ünvan ve/veya rütbeleri itibariyle bugün Hususi Damgalı Pasaport almaya hak kazananların emsalleri, Bunların eşleri ile bu tür pasaportu almaya hakkı bulunduğu sırada vefat edenlerin dul eşleri (Başkası ile evlenmemiş ise), Bu durumda olanların yanlarında yaşayıp evli bulunmayan ve iş sahibi olmayan kız çocukları ve yine yanlarında yaşayıp reşit olmayan erkek çocukları.
ÇALIŞANLARIN BAŞVURUSU İÇİN GEREKLİ BELGELER
Çalıştığı kurumdan onaylı pasaport talep formu, Nüfus cüzdanı, Dört adet 4.5 x 6 cm ebadında vesikalık fotoğraf (Temditler için iki adet), Maliye Bakanlığınca her yıl belirlenen "Pasaport cüzdan bedeli" Temditler için istenmez, Daha önce herhangi bir pasaport almışsa getirilmesi, Reşit olmayanlar için kanuni mümessillerinin noterden tasdikli muvafakati (Müracaat sırasında pasaport vermeye yetkili makamlar huzurunda da verilir)
EMEKLİ VEYA MESLEKTEN AYRILMIŞ OLANLARIN BAŞVURUSU İÇİN GEREKLİ BELGELER
Kendi imzaları ile dolduracakları matbu pasaport talep formu, Kurumundan alacağı, emekli olduğu veya ayrıldığı tarihteki kadro derecesini belirten yazı, (Temditler için istenmez) Nüfus cüzdanı ve Fotokopisi Dört adet 4.5 x 6 cm ebadında vesikalık fotoğraf (Temditler için iki adet), Maliye Bakanlığınca her yıl belirlenen "Pasaport cüzdan bedeli" Temditler için istenmez, Daha önce herhangi bir pasaport almışsa getirilmesi, Reşit olmayanlar için kanuni mümessillerinin noterden tasdikli muvafakati (Müracaat sırasında pasaport vermeye yetkili makamlar huzurunda da verilir.)
HİZMET DAMGALI PASAPORTLAR
Dört seneyi geçmemek üzere pasaport sahibinin görevinin müddetine göre tesbit edilecek süreyle sınırlı olarak, yurt içinde İçişleri Bakanlığı, yurt dışında ise İçişleri Bakanlığının muvafakatı ve Dışişleri Bakanlığının talimatı ile Türkiye Cumhuriyeti Büyükelçilikleri ve Başkonsoluslukları tarafından verilir. Yurt içinde İçişleri Bakanlığı adına bu görevi İl Emniyet Müdürlükleri üstlenmiştir.
KİMLER ALABİLİR
Hükümetçe, Hususi İdarelerce veya Belediyelerce resmi vazifeyle dış memleketlere gönderilen veya dış memleketlerde görevlendirilenler, Türkiye Cumhuriyetinin üyesi bulunduğu Milletlerarası Kuruluşlarda memur statüsünde çalışanlar, Türk Hava Kurumu ve Türkiye Kızılay Cemiyetince görevlendirilenler, Bunların eşleri, Bu durumda olanların, yanlarında yaşayıp evli bulunmayan ve iş sahibi olmayan kız çocukları ve yine yanlarında yaşayıp reşit olmayan erkek çocukları.
BAŞVURU İÇİN GEREKLİ BELGELER
Talep edenin mensubu bulunduğu kurumdan onaylanmış pasaport talep formu, Görevlendirme onayı, Nüfus cüzdanı, Üç adet 4.5 x 6 cm ebadında vesikalık fotoğraf (Temditler için bir adet), Maliye Bakanlığınca her yıl belirlenen "Pasaport cüzdan bedeli" (1996 yılı için bir milyon TL.- Temditler için istenmez), Daha önce herhangi bir pasaport almışsa getirilmesi, Reşit olmayanlar için kanuni mümessillerinin noterden tasdikli muvafakati (Müracaat sırasında pasaport vermeye yetkili makamlar huzurunda da verilir)
UMUMA MAHSUS PASAPORTLAR
Türk vatandaşlarının umuma mahsus münferit ve umuma mahsus müşterek pasaportları yurt içinde Valiliklerce, yabancı memleketlerde Türkiye Cumhuriyeti Başkonsoloslukları ve Büyükelçiliklerince verilir.
UMUMA MAHSUS MÜNFERİT PASAPORTLAR
En az üç ay, en fazla beş yıl süreyle geçerli olmak üzere verilir.
BAŞVURU İÇİN GEREKLİ BELGELER
İl Emniyet Müdürlüklerinden temin edilecek pasaport talep formu, Nüfus cüzdanı aslı, Dört adet 4.5 x 6 cm ebadında vesikalık fotoğraf (Temditler için iki adet), Maliye Bakanlığınca her yıl belirlenen "Pasaport cüzdan bedeli" ve talep edilen sürelere göre belirlenmiş pasaport harcı (Temditler için pasaport cüzdan bedeli istenmez), Reşit olmayan ve mahcurlar için kanuni mümessillerinin noterden tasdikli muvafakati (Müracaat sırasında pasaport vermeye yetkili makamlar huzurunda da verilir)
UMUMA MAHSUS MÜŞTEREK PASAPORTLAR
Üç ay, altı ay ve bir yıl geçerli olmak üzere verilir. En az beş kişilik kafile teşkil edilerek toplu halde yolculuk etmek isteyen Türk Vatandaşlarına talep etmeleri halinde verilir.
BAŞVURU İÇİN GEREKLİ BELGELER
Kafile başkanının dolduracağı İl Emniyet Müdürlüğünden temin edilecek pasaport talep formu, Nüfus cüzdanlarının asılları, Kafile başkanının beş, diğerlerinin dörder adet 4.5 x 6 cm ebadında vesikalık fotoğrafları, Maliye Bakanlığınca her yıl belirlenen "Pasaport cüzdan bedeli" ve her kişiden talep edilen sürelere uygun ayrı ayrı alınacak pasaport harcı.
DİPLOMATİK PASAPORT
Bu pasaport Dışişleri Bakanlığı ile yabancı memleketlerde Türkiye Cumhuriyeti Büyükelçilik ve Elçilikleri tarafından verilir. Diplomatik Pasaportlar, muvakkat görev veya seyahat için gidenlere görevlerinin veya seyahatlerinin mahiyetine göre, bir seyahate mahsus olmak üzere veya azami 2 yıl için, daimi görevle gidenlere de azami 4 yıl için geçerli olmak üzere verilip, icabında aynı müddetle 3 defa temdit olunur. Diplomatik pasaportlar; Türkiye Büyük Millet Meclisi üyelerine, Türkiye Büyük Millet Meclisi üyesi Olmayan Bakanlara, Anayasa Mahkemesi, Yargıtay, Danıştay, Askeri Yargıtay, Askeri Yüksek İdare Mahkemesi, Uyuşmazlık Mahkemesi, Sayıştay, Genelkurmay 1.ve 2. Başkanlarına, Cumhuriyet Başsavcısına, Orgenerallere, Oramirallere, eski Cumhurbaşkanlarına, Yasama Meclisleri eski Başkanlarına, eski Başbakanlara, Dışişleri eski Bakanlarına, Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterine, Başkanlık ve Bakanlık Müsteşarları ile Diyanet İşleri Başkanına, Büyükelçilik unvanı taşıyan Başbakan Müşavirleri ile Başbakan Dışişleri Danışmanlarına, Dışişleri Bakanlığı meslek mensuplarına, Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği üstü düzey görevlilerinden resmi bir görevle gönderilenlere, Türkiye Cumhuriyeti Dış Temsilciliklerinin yanında memur edilen müşavirlere, ateşlere ve muavinlerine, Hükümet adına Milletlerarası resmi müzakereler yapılması, mukavelenameler akdi için veya Milletlerarası toplantılar, kongre ve konferanslara katılmak üzere gönderilenlere ve yabancı devletler veya Milletlerarası teşekküller nezdinde daimi veya geçici görev yapmak üzere gönderilenler siyasi kuryeler verilir. Diplomatik pasaport alabilecek durumda bulunan veya alan kimselerin sıfat veya vazifeleri devam ettiği müddetçe, eşlerine dahi diplomatik pasaport verilmesi veya bunların eşlerinin pasaportlarının refakat hanesine kaydedilmesi mümkündür. Diplomatik pasaport alan kimselerin sıfat vazifeleri devam ettiği müddetçe yanlarında yaşayıp evli bulunmayan ve iş sahibi olmayan kız çocuklarına ve yine yanlarında yaşayıp, reşit bulunmayan erkek çocuklarına dahi diplomatik pasaport verilir veya bunlar baba veya annelerinin pasaportlarının refakat hanesine kaydedilir. Diplomatik pasaportların refakat hanesine kayıtlı bulunanlar pasaport sahibi ile birlikte seyahat etmedikleri takdirde o pasaportu kullanamazlar. Diplomatik pasaportlarda, sahiplerinin veya varsa refakat hanesine kayıtlı bulunanların birer adet fotoğraflarının pasaport üzerinde olması lazımdır. Diplomatik pasaportlar hiçbir harç veya resme tabi değildir.
YABANCILARA MAHSUS PASAPORTLAR
Yurtiçinde Ankara, İçel ve İstanbul Valilikleri trafından verilir. Bu pasaportlar iki çeşittir. Türkiye'ye yalnız bir giriş için veya Türkiye'den yalnız bir çıkış için muteber olan pasaportlardır. Giriş için verildiği takdirde Türkiye'ye girişin gerçekleşmesi, Türkiye'den çıkış için verildiği takdirde üzerindeki şerhte belirtilen memlekete gitmesiyle muteberliği son bulur. Bu pasaportların sahipleri tarafından itası tarihinden itibaren bir ay içinde bulunduğu memleketi terk etmek suretiyle kullanılması şarttır. Aksi takdirde yenilenmesi gerekir. Bir gidiş ve geliş için verilen pasaportlar İçişleri Bakanlığı'nın takdirine göre 3 ay, 6 ay, 1 yıl veya 2 yıl geçerli olmak üzere tanzim edilir. Tabiiyetsiz bulunan veya tabiyet durumları muntazam bulunmadığından ikamet ve seyahatlerinde tabiiyetsizlere uygulanan muamelelere tabi tutulması İçişleri Bakanlığı'nca zaruri görülen kimselere anılan Bakanlığın alacağı kararlar üzerine verilir ve Türk vatandaşlığını iktisap bakımından hamiline herhangi bir hak oluşturmaz. Pasaport sahibinin tabiiyeti bakımından aynı durumda bulunup reşit olmayan ve iş sahibi bulunmayan kız veya erkek çocuklarının o pasaportun refakat hanesine kaydı caizdir. Kocasıyla aynı durumda bulunan karısı hakkında da aynı işlem yapılabilir.
ÖĞRENCİ MEŞRUHATLI PASAPORT
Yurtdışına öğrenim için gidecek olan vatandaşlarımızın, Milli Eğitim Bakanlığından alacakları durumlarını gösteren belgeyle müracaat etmeleri halinde, umuma mahsus münferit pasaport almak için gerekli olan diğer belgeleri de ibraz etmeleri kaydıyla harçsız "Öğrenci" meşruhatlı pasaport verilir.
İŞÇİ MEŞRUHATLI PASAPORT
Yurtdışında geçimini temin ettiğini İş ve İşçi Bulma Kurumundan alacakları belge ile belgelendirenlere, umuma mahsus münferit pasaport almak için gerekli olan diğer belgeleri de ibraz etmeleri kaydıyla ilk iki yılı harçtan muaf "İşçi" meşruhatlı pasaport verilir. Aynı şekilde bu durumda olanların aileleri de bu tür pasaportu alabilir.
KAYBOLAN PASAPORTLAR
Alınan pasaportun kaybolması halinde vakit geçirilmeden mahallin polismakamlarına müracaat edilmesi gerekmektedir. Böylece kaybolan pasaportun, ilgisiz ve kötü niyetli kişilerce kullanımının önüne geçilmesi amacıyla hudut kapılarımızda bulunan bilgisayarlara kaydedilmesi sağlanacaktır. Kayıp pasaport için müracaat edilmemesi halinde ise, pasaport ilgisiz ve kötü niyetli kişilerce kullanılırken yakalandığında pasaportun gerçek sahibi de adli işleme konu olacaktır.
PASAPORT YERİNE GEÇEN BELGELER
Pasavan, İdari Mektup, Gemiadamı Cüzdanı, Uçak Mürettebatı Belgesi, Demiryolu Personeli Kimlik Belgesi, Hudut Geçiş Belgesi, Seyahat Belgesi, Mültecilere Mahsus Seyahat Belgesi.
TÜRKİYE'YE GİRİŞ VE ÇIKIŞ
Türkiye'ye giriş ve çıkışlar Bakanlar Kurulunca tayin olunan yolcu giriş ve çıkış kapılarından yapılır. Türkiye'ye giriş-çıkışta Hudut Kapısındaki görevlilere usulüne uygun düzenlenmiş, muteber bir pasaport ibraz edilmesi zorunludur. Öte yandan Türkiye'ye giriş yapmak isteyenlerden Türk vatandaşlığı sabit olanlar Türkiye'ye kabul olunur. Ancak bunlardan pasaportsuz olanlar hakkında gerekli yasal işlem de yapılır. Vatandaş sınırdışı edilemez ve ülkeye girme hakkından yoksun bırakılamaz.
ÇİFT UYRUKLU VATANDAŞLARIMIZ
Çift uyruklu vatandaşlarımız Türkiye'ye giriş-çıkışlarında ve Türkiye'de bulundukları süre içinde T.C. vatandaşı gibi işleme tabi tutulurlar. TC vatandaşlığını muhafaza edip de aynı zamanda başka bir Devlet Vatandaşı olanlar Türkiye'ye giriş ve çıkışlarında T.C. pasaportu ibraz etmek zorundadır. Ancak istemeleri halinde ikinci ülke pasaportlarına da giriş-çıkış damgası vurulabilir. Çift uyruklu vatandaşlarımıza Türkiye'ye girebilmeleri için vize verilmesi söz konusu değildir.
GİRİŞ-ÇIKIŞ BELGESİ İLE İLGİLİ İŞLEMLER
4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu'nun 21. Maddesi kişisel bilgileri ve bu bilgilerin gizliliğini kapsamaktadır. Dolayısıyla kişisel bilgilerin gizliliği prensibi çerçevesinde bu tür bilgilerin şahısların bizzat kendilerine ya da yasal vekillerine verilmesi mümkün bulunmaktadır. Vatandaşlarımıza ait giriş-çıkış bilgileri e-posta, posta, faks v.b. yollarla gönderilmemekte olup, bu bilgilerin alınabilmesi için şahsen (nüfus cüzdanı ile birlikte) veya kanuni vekil aracılığıyla Yurtiçinde Emniyet Müdürlüklerinin Pasaport Şubelerine, Hudut Kapıları veya Emniyet Genel Müdürlüğü Yabancılar Dairesi Başkanlığından herhangi birisine, Yurtdışında ise Dış Temsilciliklerimize müracaat edilmesi gerekmektedir. 01.01.1992 tarihinden önceki ülkemize giriş-çıkış kayıtları bilgisayar ortamında tutulmadığından, söz konusu kayıtların tespiti yapılamamakta olup, eski yıllara ait arşiv kayıtları da imha edildiğinden giriş-çıkış kayıtları defter kayıtlarından da tespit edilememektedir.